۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

نوروز: چهل زن در اوین

با نزدیک شدن به نوروز تعدادی از زندانیان سیاسی با قرار وثیقه به مرخصی‌های کوتاه مدت آمدند. مصطفی تاجزاده، عبدالله مومنی و مهدی عربشاهی از جمله این افراد هستند. اما همچنان حدود چهل تن از فعالان زن در زندان اوین هستند.

تنها چهار روز به نوروز مانده و هنوز بیش از چهل زن دیگر در زندان هستند: شیوا نظرآهاری، محبوبه کرمی، آذر منصوری، هنگامه شهیدی، بهاره هدایت، تارا سپهری‌فر، بدرالسادات مفیدی، مهدیه گلرو، نیلوفر لاری‌پور، مریم ضیاء، مرجان صفری، درسا سبحانی، ژینوس سبحانی، سوسن محمدخانی غیاثوند، زینب جلالیان، شیرین علم‌هولی، فرزانه زینالی، پروین جوادزاده، زهرا جباری، کبری زاغه‌دوست، عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، نازنین فرزان‌جو، ماه‌فرید منصوریان، عالیه اقدام‌دوست، مریم کریمی، سحر قاسمی‌نژاد، گلناز توسلی، نگین درخشان، سعیده میرزایی، سما بهمنی، فاطمه سیفی‌نیا، گلی ابراهیمی، الهام حسنی، لیلا سیف‌اللهی، ژیلا اکرم‌زاده، شیرین علی‌پناه، نازنین رضاقلی‌زاده، نفیسه اکبری، فاطمه رستگار و ...

خانواده‌های این زنان زندانی چگونه به استقبال نوروز می‌روند؟

شیوا نظرآهاری یکی از این زندانیان است. شیوا، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، حقوق کودکان و زنان است. او پس از انتخابات دستگیر و پس از مدتی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

اما یک بار دیگر روز ۲۹ آذر، زمانی که قصد رفتن به قم برای شرکت در مراسم سوگواری آیت‌الله منتظری را داشت، برای بار دوم دستگیر شد. وی بیش از پنجاه روز را در سلول انفرادی گذراند.

مادر شیوا به دویچه‌وله می‌گوید: «تا امروز (۲۴ اسفند) که هیچ خبری از آزادی او نیست. من نامه به دادستانی نوشتم و تقاضا کردم که قرار بازداشت شیوا به وثیقه تبدیل شود، با توجه به اینکه شیوا از پرونده قبلی‌اش که هنوز دادگاهش تعیین شعبه هم نشده، ۲۰۰ میلیون وثیقه دارد و هنوز آن سند توقیف است».

شهرزاد کریمان مادر شیوا نظرآهاری در مورد آخرین دیدارش با فرزندش چنین می‌گوید: «آخرین دیدار ما پنج‌شنبه ۲۰ اسفند به صورت ملاقات کابینی بود. روحیه‌اش خیلی خوب است، از نظر جسمانی هم خودش می‌گوید خوب است منتها پشت شیشه‌های دودگرفته و کثیف که خود قیافه هم به سختی دیده می‌شود و تلفن‌هایی که هرازگاهی قطع می‌شود یا اینکه اینقدر صدا ضعیف است که بعضی حرفها را اصلا آدم نمی‌شنود، نمی‌دانیم واقعا خوب است یا نه. ما هم مبنا را بر آن قرار داده‌ایم که حتما خوب است».

مادر شیوا نظرآهاری می‌گوید هنوز حتی به نوروز بدون شیوا فکر هم نکرده است


مادر شیوا نظرآهاری می‌گوید هنوز حتی به نوروز بدون شیوا فکر هم نکرده است

اگر شیوا تا نوروز آزاد نشود، مادرش نوروز را چگونه خواهد گذراند: «هنوز فکرش را هم نکرده‌ام که چطور می‌خواهم نوروز را بدون شیوا سپری کنم. امیدوارم در این دو سه روز باقیمانده آزاد شود. فکر میکنم اگر آزاد نشود سال تحویل را جلوی اوین باشم».

دومین نوروز بدون بهاره

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت روز دهم دی ماه دستگیر شد. وی یک‌شنبه گذشته پس از ۷۲ روز توانست با همسرش ملاقات حضوری داشته باشد.

امین احمدیان همسر بهاره هدایت در مورد آخرین وضعیت پرونده همسرش چنین می‌گوید: «متاسفانه با پیگیری‌هایی که تا امروز صبح در دادگاه انقلاب داشتم، فهمیدم که پرونده بهاره کماکان در دادگاه انقلاب موجود نیست یعنی هیچ شماره پرونده‌ای برای آخرین دستگیری‌اش در دادگاه انقلاب ندارد و مراجعات ما بی‌ثمر بوده. به دادستانی هم که مراجعه می‌کنیم به ما اعلام می‌کنند که پرونده را از دادگاه انقلاب باید پیگیری کنیم، دادگاه انقلاب هم می‌گویند پرونده‌ای دست ما نیست و متاسفانه به عمد یا غیر عمد ما را سرگردان کردند و با این حساب دیگر امکان آزادی یا تبدیل قرار وجود ندارد و با توجه به اینکه در روزهای آخر سال هستیم و چهارشنبه، آخرین روز کاری است و تا دو هفته بعد از عید هم تعطیل است، فکر نمی کنم ما بتوانیم شاهد آمدن بهاره برای عید به منزل باشیم».

اما این اولین نوروز بدون بهاره برای همسرش نیست. امین احمدیان می‌گوید: «بهاره نوروز پارسال هم با تعدادی از دانشجویان دفتر تحکیم برای همدردی با خانواد‌ه‌هایی که بچه‌هایشان در زندان بودند همراه آنان به زندان اوین مراجعه کرده بودند تا سال تحویل را آنجا باشند. اما با اینکه تجمع خیلی آرام بود متاسفانه با حمله وحشیانه نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شدند و پارسال هم بهاره یک هفته‌ای را در زندان به سر برد و سال تحویل را در زندان بود و امسال برای دومین بار است که نمی‌تواند نوروز را پیش خانواده خود باشد».

این نوروز دومین نوروزی است که بهاره هدایت در اوین سال را تحویل می‌کند


این نوروز دومین نوروزی است که بهاره هدایت در اوین سال را تحویل می‌کند

همسر بهاره هدایت می‌گوید اگر تا نوروز او آزاد نشود، چاره‌ای جز رفتن مقابل اوین نخواهند داشت: «برای خانواده‌ها خیلی سخت است که وقتی عزیزانشان در زندان هستند آنها بخواهند سر سفره هفت‌سین و توی خانه بشینند و به نظر من اصلا این امکان وجود ندارد. به نظر من چاره‌ای جز این نیست که خانواده‌ها هفت‌سینشان را مقابل اوین و نزدیک عزیزانشان پهن کنند».

هنگامه شهیدی و آذر منصوری: کنار هم پای هفت‌سین اوین

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و عضو کمیته زنان حزب اعتماد ملی، روز ششم اسفند به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و هنگام مراجعت به آنجا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. چند روز بعد، علت بازداشت وی اجرای حکم او اعلام شد.

وی در تیرماه گذشته (۱۳۸۸) و در پی دستگیری‌های پس از انتخابات نیز بازداشت شده بود. اما پس از اعتصاب غذا در زندان و بعد از ۱۲۱ روز بازداشت با سپردن وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شد.

خانواده شهیدی می‌گویند در آخرین ملاقات کابینی که در روز ۲۰ اسفند با وی داشته‌اند، گفته که همچنان در بند ۲۰۹ اوین و با آذر منصوری در یک سلول است.

آذر منصوری معاون سیاسی جبهه مشارکت از شهریور ماه در بازداشت به سر می‌برد. وی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خانواده شهیدی اوایل هفته گذشته برای هنگامه شهیدی تقاضای مرخصی نوروزی کرده‌اند اما هنوز پاسخی به آنان داده نشده است.

میترا شجاعی

تحریریه: فرید وحیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر