۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

شامی: حقوق قانونی موکل من در روند دادرسی زیر پا گذاشته شده است

گفتگو با آقای شامی وکیل شیرین علم هولی محکوم به اعدام

شیرین علم هولی متولد سال 1360 در روستای دیم قشلاق در حوالی ماکوست.او پس از گذراندن یک سال و 6 ماه حبس در زندان اوین تهران در روز هشتم آذر ماه به اتهام ارتباط با گروه پژاک دادگاهی شد و به اعدام محکوم گردید. به دلیل آنکه اطلاع دقیقی از روند این پرونده در دسترس نبود ، با جناب آقای شامی وکیل خانم علم هولی به گفتگو نشستیم.

در ابتدا ممکن است توضیح بدهید که خانم علم هولی در چه تاریخی و توسط چه کسانی بازداشت شدند؟

موکل من در تاریخ ششم خرداد ماه سال 1387 در تهران توسط سپاه پاسداران بازداشت گردید و پس از تحمل 21 روز حبس و شکنجه در محلی نامعلوم به زندان اوین منتقل شد. موکل من در طول 21 روز اول بازداشت چنان تحت شکنجه قرار گرفته بود که گمان می کردند ممکن است جانش را از دست بدهد به همین دلیل وقتی او را به زندان اوین آوردند ، زندان از قبول او سر باز می زد.

بعد از انتقال به زندان اوین چه اتفاقی افتاد؟

بعد از انتقال به اوین او را به بند 209 بردند و پس از تحمل 5 ماه حبس در این بند او را به بند عمومی منتقل کردند و اکنون بیش از یک سال است که موکل من در بند نسوان زندان اوین در بازداشت موقت به سر می برد.

دادگاه خانم علم هولی در چه تاریخی برگزار شد؟

در طول این یک سال ، یعنی بعد از انتقال او به بند عمومی دوبار تاریخ دادگاه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران تعیین گردید اما یکبار به دلیل عدم حضور شاکی پرونده یا مدعی العموم ( نماینده دادستان) و یکبار به دلیل عدم حضور موکلم دادگاه تشکیل نگردید.چون در آن زمان ظاهرا شیرین را مجددا به 209 منتقل کرده بودند و او را برای شرکت در دادگاه نیز نیاوردند. اما نهایتا این دادگاه در تاریخ 28 آذر 1387 در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار گردید.

اتهام وارد شده به موکل شما چه بود؟

موکل من را با اتهام محاربه و خروج غیرقانونی از مرز دادگاهی شد.

پس از دادگاه چه حکمی برای او صادر گردید؟

به تهام محاربه و با استناد به مواد 186 و 187 و 190 (بند 2) قانون مجازات اسلامی به اعدام و به اتهام خروج غیرقانونی از مرز به استناد ماده 34 قانون گذرنامه به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

آیا پیش بینی می کردید که برای شیرین حکم اعدام صادر شود؟

به هیچ وجه.با اینکه موکل من به اتهام محاربه دادگاهی می شد و یکی از مجازات های این اتهام اعدام است اما من پیش بینی نمی کردم که چنین مجازاتی برای شیرین در نظز گرفته شود، چون حتی در دادگاه هم به نظر می رسید که دفاعیات مورد توجه قرار گرفته است و قاضی نیز برخورد خوبی با موکل داشت و حتی وقتی دید کسی از اعضای خانواده شیرین در دادگاه حضور ندارند علت را جویا شد و ما گفتیم که به جز برادرش بقیه خانواده در شهرستان زندگی می کنند و ایشان با برادر شیرین هم تماس گرفتند و خواستند که او هم بیاید و به او هم امیدواری دادند که شیرین آزاد می شود .حتی از برادرش خواستند وقتی شیرین آزاد شد او را تهران نگه دارد و دوباره او را به ماکو بازنگرداند.

با وجود این شواهد ما فکر می کردیم کمترین سطح مجازات محاربه به شیرین داده می شود نه بالاترین سطح آن یعنی اعدام.

شما چگونه از صدور این حکم مطلع شدید؟ و اکنون چه اقدامی انجام خواهید داد؟

از دادگاه با من تماس گرفتند و خواستند تا جهت رویت حکم به شعبه مراجعه کنم.من هم با اینکه این کار خلاف قانون است و شعبه باید حکم را به متهم یا وکیل او تحویل دهد اما به دلیل نگرانی موکلم مراجعه کردم و حکم را رویت نمودم. همانگونه که مستحضرید بعد از دریافت حکم تا 20 روز فرصت داده می شود تا لایحه تقاضای تجدید نظر تقدیم دادگاه گردد. در حال حاضر من این لایحه را آماده نمودم و روز شنبه که پایان بیستمین روز از موعد مقرر است آن را به دادگاه تقدیم خواهد نمود.

در این لایحه من به شکنجه موکلم بر خلاف تمام اصول قانونی اشاره نمودم و اینکه اعترافی که زیر شکنجه از متهم گرفته شود به هیچ عنوان ارزش قانونی ندارد چرا که هیچ یک از حقوق انسانی و قانونی متهم در نظر گرفته نشده است. من در این لایحه خواستار پایین ترین سطح مجازت برای موکلم شده ام.

بعد از درخواست درخواست تجدید نظر از سوی شما ، پرونده به شعبه تجدید نظر فرستاده خواهد شد؟

خیر، زمانی که حکم صادر شده از سوی دادگاه مجازاتی بیش از 10 سال حبس را به همراه داشته باشد پرونده به دیوان عالی کشور خواهد رفت، در آنجا یا حکم صادر شده مورد تایید واقع می شود و یا شعبه دیگری در دادگاه تعین می گردد و پرونده برای بررسی مجدد به شعبه دیگری در دادگاه انقلاب فرستاده می شود.

حدودا چه مدت زمان طول می کشد تا دیوان در رابطه با حکم اعلام رای کند؟

معمولا یک ماه

فکر می کنید چه اقداماتی می توان جهت تخفیف حکم شیرین انجام داد؟

من به عنوان وکیل او تمام تلاش خودم را در عرصه قانونی خواهم کرد و دوستان و خانواده و سایرین نیز باید هر اقدامی که می توانند را در این جهت انجام دهند.

باتشکر از شما برای وقتی که گذاشتید